Q & A

Se udtalelser fra løberne, eller se nogle film fra Mors 100 miles løbet her.

 

  • OM LØBET:

Q: Hvad er Mors 100 miles? 
A: Mors 100 miles er et løb. Det foregår på én rundstrækning på Mors. Løbet har eksisteret siden 2007 og har de seneste år været afholdt i september af frivillige fra lokalområdet. 

Q: Hvem interesserer sig for Mors 100 miles? 
A: Det er der mange, der gør. Løbet følges allerede online af over 6.000 mennesker fra 19 forskellige lande (2014). Hjemmesiden besøges årligt over 90.000 gange. Mors 100 miles tiltrækker hvert år over 3000 lokale tilskuere. Der arbejdes på at fordoble antallet over de kommende to år. 8 beboerforeninger holder “rutefester” i forbindelse med løbet og fejrer på den måde de forbipasserende løbere. Det tal forventes ligeledes at stige til 15 inden for de næste to år. 

Q: Hvad er ultraløb? 
A: Et ultraløb er enhver løbebegivenhed, hvor distancen, der tilbagelægges, er længere end den traditionelle maratondistance på 42,195 km. 

Q: Findes der flere typer ultraløb? 
A: Ja, der er to typer ultraløb. De løb, hvor der tilbagelægges en bestemt afstand, og de, hvor løberne tilbagelægger så meget de kan inden for et bestemt tidsrum. De mest almindelige afstande er 50 km, 100 km og 160,9344 km (100 miles), men der er ingen øvre grænse for, hvor langt man kan løbe. 

Q: Hvor længe har ultraløb eksisteret? 
A: Ultraløb er meget ældre end maratonløb (som første gang blev løbet ved de første moderne olympiske lege i Athen, 1896), men først for nylig er sporten blevet anerkendt af "The International Amateur Athletic Federation” IAAF.

Q. Hvem stiller typisk op til Mors 100 miles? 
A: 75 ultraløbere stillede op i 2014. Ambitionen er at hæve antallet af deltagere til 500. Syv til otte ud af ti ultraløbere til Mors 100 miles er mænd. De fleste er fra Danmark, men der er også løbere fra Norge, Sverige og Østeuropa. Der har også været løbere fra lande som Kina, Canada og USA. De fleste har løbet i over 15 år og angiver familien og arbejde som årsagen til, at de først relativt sent er startet på ultraløb.

Q: Hvem står bag Mors 100 miles? 
A: Arrangøren af Mors 100 miles er løbeklubben Pinen og Plagen på Mors. Læs mere om Pinen og Plagen her

Q: Hvordan opstod Mors 100 miles? 
A: Ideen til Mors 100 miles opstod, da Jesper Kenn Olsen besøgte løbeklubben Pinen og Plagen på Mors i 2007. Jesper blev en uge på Mors og viste sig hurtigt som en mand, der kunne inspirere ildsjælene i klubben. Jesper boede hos formanden for Pinen og Plagen, Jann Friis Søndergaard. På en tur til Nordmors sagde Jesper til Jann: “Hvorfor laver I ikke et 100 miles-løb her på Mors?” Han havde regnet ud, at der kunne laves en rute rundt langs øen på 160,9 km og garanterede, at han ville finde 5-10 deltagere, hvis Pinen og Plagen ville lave løbet. Fra det øjeblik ville Jann sammen med klubben arbejde på, at skabe et ultraløb i verdensklasse. Han fik hurtigt bestyrelsen med på ideen. Han skaffede skilte, depoter, præmiepenge og meget mere. Det tog tre måneder at stable det første Mors 100 miles på benene. 

 

  • Information før løbet.

Q: Hvor starter løbet? 
A: Løbet starter på Kirketorvet i Algade, 7900 Nykøbing Mors (startområde). 

Q: Hvor slutter løbet?
A: Det slutter ved vandrehjemme Danhostel Nykøbing Mors (målområde)

Q: Hvordan ser ruten ud? 
A: Se på vores online kort over ruten, som også kan printes. Download KML fil af ruten her. (Bruges til visse GPS ure)

Q: Hvor ligger Vandrehjemmet i Nykøbing? 
A: Det ligger Øroddevej 15, 7900 Nykøbing Mors 

Q: Hvem kan deltage i Mors 100 miles? 
A: Alle løbere, fra 18 år og ældre kan deltage i ultraløbet, man skal være trænet til langdistanceløb (bjergløb, maraton, 100 km, flere dages løb osv.).

Q: Kan jeg få mine startpenge tilbage, hvis jeg ikke stiller op? 
A: Hvis en løber bliver nødt til at aflyse sin deltagelse, er det IKKE muligt at få startgebyret retur, eller overflytte startnummeret til efterfølgende år.

Q: Hvordan får jeg løbende oplysninger efter tilmelding? 
A: Alle løbere vil efter tilmelding løbende modtage mails med oplysninger om løbet.

Q: Hvad tæller som gennemført løb? 
A: For at gennemføre skal løberen nå i mål inden for en tidsgrænse på 26 timer. Det svarer til 9,35 min/km.

Q: Er der præmiepenge? 
A: Ja, der er 3.000,00 DKK til en 1. plads, 2.000,00 DKK til en 2. plads, 1.000,00 DKK til en 3. plads. Man vil kun få sin præmie udbetalt, hvis man er tilstede ved præmieoverrækkelsen søndag kl 12.00. Dette gælder også sponsor kurven.

Q: Får jeg et bevis på, at jeg har gennemført løbet, også selv om jeg ikke kommer i top tre? 
A: Ja, alle deltagere, der gennemføre løbet inden for tidsgrænsen (26 timer), får en unik medalje, et diplom, en finisher T-shirt og masser af klapsalver. Det ér en stor bedrift! Du får din medalje når du kommer i mål. I forbindelse med kåringen af nr. 1, 2 og 3 om søndagen er der uddeling af Salgjerhøj spurten og 100 miles kurven til alle løbere. Præmier og kurven udleveres kun hvis man er tilstede.

 

  • UNDER LØBET.

Q: Hvor starter løbet? 
A: Løbet starter på Kirketorvet i Nykøbing (startområde).

Q: Hvor slutter løbet?
A: Det slutter ved Danhostel Nykøbing Mors (målområde)

Q: Kan andre end løberen selv bestemme, om løberen må fortsætte? 
A: Organisationen kan til enhver tid tage en løber ud af løbet, eller nægte løberen at starte, hvis løberen ikke opfylder løbets betingelser. Det gælder også, hvis vedkommende har vanskeligheder (eller synes at have problemer) med sit helbred. Denne foranstaltning kan træffes for hele løbet eller midlertidigt.

Q: Kan vejrmæssige omstændigheder stoppe løbet? 
A: Ja, I tilfælde af ekstreme vejrforhold, der kan bringe løbere i fare, forbeholder organisationen sig ret til at stoppe eller annullere løbet. Det er løbsledelsen, der afgør, om løbet stoppes pga. vejret.

Q: Hvordan ser ruten ud? 
A: Se på vores online kort over ruten, som også kan printes. Download KML fil af ruten her. (Bruges til visse GPS ure)

Q: Hvad er rutens beskaffenhed? 
A: Underlaget på ruten er hovedsageligt asfalt (der tages forbehold for ændringer). Se ruten her.

Q: Hvordan er forplejningen organiseret? 
A: Der er bemandede depoter for ca. hver femte kilometer (31 depoter ialt). Fra 23:00 til 07:00 er der ubemandet depoter + “driving-along” depoter.

Q: Hvad er standard indholdet på depoterne? 
A: Vand, PurePower Carbo Race Elektrolyt, cola, peanuts, salt, chips, TUC kiks, frugt, chokolade bar, energi bar, vable plaster, og egen forplejning (dropbags).

Q: Er det tilladt at have egne hjælpere med?
A: Ja, det er tilladt at have egne hjælpere med, men de må kun hjælpe ved de officielle depoter. Løberen må ikke modtage hjælp mellem depoterne, dette kan medføre diskvalifikation fra løbet. 

Q: Er det mulighed for at aflevere dropbags (egen forplejning)? 
A: Ja, det er muligt at have dropbags i alle 31 depoter.

Q: Er det muligt at køre i bil på ruten?
A: Ja, du kan køre omkring 90% af ruten i bil.

Q: Hvad er er de vejrmæssige forhold på løbstidspunktet? 
A: Dag temperatur omkring 16 grader celius, og nat temperatur omkring 9 grader celsius. Der er i gennemsnit 12 regnvejrsdage i september. Det bliver mørkt fra omkring kl. 20:00 (8 PM). 

Q: Hvem sørger for sikkerhed? 
A: Der er til løbet tilknyttet sundhedspersonale. Hvert enkelt deltager/løber er selv ansvarlig for, at være dækket mod uheld, sygdom m.m. der kan forekomme under løbet. Deltagelse i løbet er på eget ansvar, og organisationen kan ikke drages til ansvar for skader/uheld m.m. i forbindelse med løbet. 

Q: Hvor får jeg udleveret de ting, jeg har lagt i dropboxen? 
A: Sko, tøj m.v. som lægges i dropbogs kan udleveres søndag efter løbet. Bliver tingene ikke afhentet, opbevares de en uge efter løbet, hvorefter det kasseres.

Q: Sikkerhed !!
A: Det er pålagt løberen af bære refleksvest og gerne pandelampe efter mørkes frembrud. Ellers kan løbsarrangøren tage dig ud af løbet.